יום שבת, 23 בינואר 2016

החזר הוצאות נסיעה

כל עובד הזקוק לתחבורה על מנת להגיע למקום העבודה, זכאי לקבל ממעסיקו השתתפות במימון הוצאות הנסיעה לעבודה וממנה. כך קובע צו הרחבה החל על כל העובדים במשק, למעט מקרים מיוחדים.

גובה החזר הוצאות הנסיעה

השתתפות המעסיק בהוצאות הנסיעה של העובד היא בגובה מחיר הנסיעה המוזל באוטובוס ציבורי, או בסכום העלות של כרטיס מנוי חודשי מוזל (כרטיס "חופשי חודשי"), המיועד לנסיעה בין מקום המגורים של העובד לבין מקום העבודה.

עובד הזקוק לנסיעה ביותר מאוטובוס אחד על מנת להגיע למקום העבודה, זכאי להשתתפות המעסיק, גם בעלות הנסיעה הנוספת, בתנאי שעליו ליסוע באוטובוס הנוסף, על מנת להגיע למקום העבודה, לפחות שלוש תחנות.

הזכות להחזר הוצאות נסיעה וכן הסכום המעודכן של החזר הוצאות הנסיעה, נקבעו בצו הרחבה המתעדכן מעת לעת.

הסכום המעודכן של החזר הוצאות הנסיעה, כפי שעודכן ביום 1.1.2014 הינו: 26.40.

מיהו עובד הזקוק לתחבורה?

לפי הפסיקה, עובד זכאי להחזר הוצאות נסיעה אם הוא זקוק לתחבורה ציבורית על מנת להגיע למקום עבודתו והוא מתגורר במרחק של 500 מטר לפחות ממקום העבודה. במקרים מיוחדים גם עובד שמקום מגוריו קרוב יותר למקום העבודה, עשוי להיות זכאי להחזר הוצאות נסיעות, כגון: עובד שלו מוגבלות בניידות.

חישוב החזר הוצאות הנסיעה

לעניין חישוב החזר הוצאות הנסיעה, מביאים בחשבון את ימי העבודה בפועל של העובד ואין מביאים בחשבון ימים שבהם העובד לא הגיע למקום העבודה, כגון: ימי חופשה או מחלה.

לפי הפסיקה, עובד המתגורר באתר העבודה זכאי להחזר הוצאות נסיעה, רק עבור ימים שבהם הוא הגיע בפועל לעבודה ממקום מגוריו או חזר למקום מגוריו בסוף יום העבודה.

חשוב לציין:
עובד זכאי להחזר הוצאות נסיעה גם אם לא קיימת בפועל תחבורה ציבורית ממקום מגוריו למקום העבודה ואף אם העובד לא עושה בפועל שימוש בתחבורה הציבורית על מנת ליסוע למקום העבודה או ממנו.

עובדים שאינם זכאים להחזר הוצאות נסיעה

  1. עובד שמעסיקו מעמיד לרשותו הסעה למקום העבודה, אינו זכאי להחזר הוצאות נסיעה.
  2. עובד שצו ההרחבה לא חל עליו:
  • עובד הזכאי להחזר הוצאות נסיעות בתנאים טובים יותר, לפי הסכם קיבוצי החל על עובדים המועסקים באותו מגזר, או לפי הסכם העבודה האישי.
  • עובד עם מוגבלות המועסק במפעל מוגן.

הוראות מיוחדות לגבי עובדים במגזרים מסוימים

עובדים המועסקים בענף אולמות וגני אירועים:
עובד המועסק במגזר זה זכאי לדמי נסיעה בסכום כפול, עבור כל יום עבודה מפוצל ועל המעסיק מוטלת חובה לדאוג להסעת העובד לביתו, אם העובד סיים את עבודתו לאחר שעות הפעילות של התחבורה הציבורית. זאת במידת הצורך ואם אין לעובד הסדר אחר.

עובדים המועסקים בענפי השמירה והאבטחה, הניקיון והתחזוקה:
עובדים המועסקים במגזרים אלה זכאים, בנוסף להשתתפות המעסיק בהוצאות הנסיעה לפי צו ההרחבה הכללי, להחזר הוצאות או להסעה כדלקמן:

  • עובד שמעסיקו מספק לו הסעה למקום העבודה, אלא שההסעה לא מגיעה אלא למקום המרוחק מביתו של העובד, זכאי להשתתפות המעסיק בהוצאות הנסיעה לביתו מתחנת ההסעה הקרובה ביותר לביתו, בסכום החל לפי צו ההרחבה הכללי.
  • בנסיבות בהן התחבורה הציבורית לא מגיעה למקום שבו העובד מועסק וכן כאשר העובד סיים את העבודה ביום או בשעה שבהם אין תחבורה ציבורית, על המעסיק לדאוג להסעת העובד, על חשבון המעסיק, לביתו.

בני נוער המועסקים בשעות הלילה:

לפי הוראת שעה התקפה עד ליום 1.9.2019, בתקופת חופשת לימודים רשמית, ניתן להעסיק בני נוער שמלאו להם 16 שנים, עד השעה 24.00, בתנאי שהמעסיק דואג להסעת בני הנוער לביתם, באמצעותו או באמצעות מי מטעמו (ולא בתחבורה ציבורית), מיד לאחר סיום העבודה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה