יום שלישי, 9 ביוני 2020

שכר, מיסים, פנסיה וגמל



הכניסה לעולם העבודה מביאה עמה מושגים שלא תמיד מובנים עד תום: שכר, פנסיה, גמל ומסים מחייבים הבנה בסיסית כדי לאפשר למעסיק להבין את כללי המשחק הפיננסיים באופן כללי.

שכר
שכר המינימום בישראל הוא 5,300 ש"ח לחודש למשרה מלאה ו- 29.12 ש"ח לשעה והוא כולל שכר יסוד או משולב, ואינו כולל תוספת משפחה, תוספת ותק, תוספת עבור עבודה במשמרות, פרמיה מדודה, מוסכמת, קבועה או קבוצתית, משכורת 13, מענקים על בסיס שנתי והחזר הוצאות, לרבות החזר הוצאות כלכלה, אש"ל ונסיעות שמשלם המעסיק.

מיסים
כל אדם שעובד במדינת ישראל מחויב לשלם מס הכנסה עבור שכרו אם הגיע לתקרה מסוימת. מדרגות המס מתעדכנות מדי שנה ולפיהן נקבע שיעור המס שמחויב העובד לשלם. חישוב המס הוא שנתי ולא חודשי וכלל הברזל הוא שככל שהשכר עולה כך המס שישולם הוא גבוה יותר תוך הקפדה על כך שככל ששכר הברוטו גבוה יותר כך גם שכר הנטו גדל. החוק מבדיל גם בין הכנסה מיגיעה אישית כמו עבודה לעומת הכנסות אחרות כמו הכנסה משכר דירה וכדומה.

פנסיה
בשנת 2008 פורסם בישראל צו הרחבה שמורה לבטח כל עובד בביטוח פנסיוני באמצעות הפרשות, של העובד ושל המעסיק. בנוסף, מעסיקים חויבו  להפריש סכום מסוים לקרן פיצויי הפיטורים של העובד. שיעורי ההפרשה משתנים לפי תקנות מעת לעת ועובדים רשאים לבחור את סוג הביטוח הפנסיוני שלהם: קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל. בנוסף העובדים יכולים לבחור את הגוף הפיננסי שבו יחסכו הכספים. החישוב נעשה לפי שכר הברוטו הבסיסי של העובד וללא שעות נוספות או לפי השכר הממוצע במשק, הנמוך מביניהם. הפרשה לפנסיה היא חובה ולעובד אין זכות לוותר עליה ולא יכול להימנע מהפרשת החלק שלו לטובת החיסכון הפנסיוני.

גמל
קופת גמל יכולה להיות לתגמולים, קרן השתלמות, קרן מחלה, פיצויים, קצבה ועוד. המשקיע בה יכול להיות עצמאי או שכיר שתשלומיו מבוצעים על-ידי מעסיקו. חיסכון בקופות גמל מעניק זיכוי וניכוי במס לחוסכים ויש לשלם בגין היתרה שצבורה בקרן דמי ניהול. ניתן להעביר את ניהול קופת הגמל לחברה אחרת בכל עת מבלי למשוך את הכספים או להפסיק את ניהולם כדי לא לפגוע ברווחיות.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה