יום ראשון, 3 בינואר 2016

שעות נוספות

שעות נוספות הן שעות עבודה החורגות ממספר שעות העבודה הרגילות ביום עבודה או בשבוע עבודה.

ככלל, חל איסור להעסיק עובד ב"שעות נוספות", אלא לפי היתר של משרד הכלכלה והתעשייה, או בנסיבות מיוחדות.
היתר כללי של שר הכלכלה והתעשייה קובע כי מספר השעות הנוספות בהן ניתן להעסיק עובד הוא:
  • לגבי מקום עבודה שבו נהוג שבוע עבודה של 6 ימים – לא יותר מ-12 שעות נוספות בשבוע, ועד 4 שעות נוספות ביום
  • לגבי מקום עבודה שבו נהוג שבוע עבודה של 5 ימים – לא יותר מ-15 שעות נוספות בשבוע, ועד למספר שעות נוספות ביום המחושב לפי כללים שנקבעו בהיתר.

ההיתר קובע כי בכל מקרה אין להעסיק עובד יותר מ-12 שעות עבודה, רגילות ונוספות, בכל אחד מימי העבודה הרגילים הנהוגים במפעל, או יותר מ-6 שעות עבודה, רגילות ונוספות, ביום שאינו נמנה על ידי העבודה הרגילים ואינו יום מנוחה שבועי.

היתרים מיוחדים להעסקת עובד בשעות נוספות:
ניתן להעסיק עובדים בשעות נוספות, אם ניתן לכך היתר על ידי משרד הכלכלה והתעשייה:
  1. בשל נסיבות מיוחדות או למתן שירות מיוחד –  כגון: בשעת חירום, כאשר צרכי האספקה והשירותים החיוניים מחייבים זאת, בשירותים ציבוריים, במסעדות, או בבתי חולים.
  2. לענפי משק מסוימים – כגון: תחבורה, מפעלים רפואיים או בתי אירוח, נקבע מספר השעות הנוספות בהן מותר להעסיק עובדים.
נסיבות מיוחדות שבהן ניתן להעסיק עובד בשעות נוספות:

החוק מתיר להעסיק עובד בשעות נוספות, בנסיבות אלו:

  1. עקב תאונה או מאורע בלתי צפויים או בשל צורך למנוע פגיעה קשה בתהליך העבודה. על המעסיק עובד בשעות נוספות, בנסיבות אלו למסור, לכל המאוחר למחרת, הודעה בכתב לממונה עבודה אזורי. אין להמשיך ולהעסיק את העובד בשעות נוספות, אלא בהיתר בכתב של הממונה ובתנאים שבאישור.
  2. בעבודה במשמרות – ביום עד שעה נוספת אחת, ובממוצע בשלושה שבועות, לא יותר מ-45 שעות בשבוע.
  3. לצורך הכנת מאזן שנתי, ברישום מלאי הסחורה ובמכירה שלפני חג, עד ל – 4 שעות נוספות ליום ולכל היותר 100 שעות נוספות בשנה.

עבודה במנוחה שבועית

ככלל חל איסור להעסיק עובד במהלך המנוחה השבועית, אלא בנסיבות מיוחדות.
באילו נסיבות ניתן להעסיק עובד במהלך המנוחה השבועית?
1. לפי היתרים כלליים ניתן להעסיק עובדים בתחומי עיסוק ספציפיים, במהלך המנוחה השבועית כגון: בתי מלון, בתי חולים, ובתי מרקחת.
2. לפי החוק ניתן להעסיק עובד במהלך המנוחה השבועית, אם ניתן לכך היתר ממשרד הכלכלה והתעשייה, במקרים מיוחדים כגון: אם הפסקת העבודה, למנוחה שבועית או לחלק ממנה, עלולה לפגוע בהגנת המדינה, בביטחון הגוף או הרכוש, בתהליך עבודה, או באספקת צרכים חיוניים לציבור.

גמול על עבודה בשעות נוספות, במנוחה שבועית ובחופשת חג

גמול עבור עבודה בשעות נוספות

עובד זכאי לגמול עבור עבודה בשעות נוספות רק בעד שעות עבודה נוספות שאושרו על ידי המעסיק. עובד שעבד בשעות נוספות ללא אישור המעסיק, לא זכאי לתשלום עבורן.

ככלל, עובד המועסק במשרה חלקית, אינו זכאי לגמול שעות נוספות, בעד "שעות עודפות" כלומר: הפער שבין שעות העבודה במשרה החלקית לבין שעות העבודה במשרה מלאה.

תמורת שתי השעות הנוספות הראשונות באותו יום עבודה, זכאי העובד ל – 125% לפחות משכרו הרגיל ובעד כל שעה נוספת שלאחריהן, ל – 150% לפחות משכרו הרגיל.

לדוגמא:

  • עובד ששכרו הרגיל הוא 40 ₪ לשעה, שעבד ביום מסוים שעתיים נוספות, זכאי לקבל עבור השעות הנוספות גמול של 100 ₪. זאת על פי החישוב: 40X2 כפול 125%.
  • עובד ששכרו הרגיל הוא 40 ₪ לשעה, שעבד ביום מסוים שלוש שעות נוספות, זכאי עבור השעות הנוספות גמול של 160 ₪. זאת על פי החישוב: 40X2 כפול 125% ועוד 40X1 כפול 150%.

גמול עבור עבודה במנוחה שבועית

תמורת עבודה במהלך המנוחה השבועית, זכאי העובד ל – 150% לפחות משכרו הרגיל, בעד שעות העבודה הרגילות. המעסיק זכאי לתת לעובד, במקום הגמול האמור, מנוחה של שעה וחצי לפחות, תמורת כל שעה משעות המנוחה השבועית שבה עבד העובד.
בנוסף לכך זכאי העובד לשעות מנוחה, במקום שעות המנוחה השבועית שבהן עבד.
עבודה ב"יום פנוי" – עובד שהשלים 43 שעות עבודה בשבוע עבודה של 5 ימים זכאי לגמול שעות נוספות, עבור עבודה ביום הפנוי.
תמורת עבודה בשעות נוספות במהלך המנוחה השבועית, זכאי העובד גם לגמול שעות נוספות, דהיינו: 175% לפחות משכרו הרגיל בעד 2 השעות הנוספות הראשונות באותו יום עבודה, ובעד כל שעה נוספת שלאחריהן –  200% מהשכר הרגיל.
לדוגמא:
  • עובד ששכרו הרגיל הוא 40 ₪ לשעה, זכאי לקבל עבור שתי שעות העבודה הראשונות,  במהלך המנוחה השבועית, גמול של 140 ₪. זאת על פי החישוב 40X 2 כפול 175%.
  • בהתאמה, עבור השעה השלישית ואילך, יהיה העובד זכאי ל – 80 ₪ לשעה.  זאת על פי החישוב 40 כפול 200%.

גמול עבור עבודה בחופשת חג

עבור עבודה בחופשת החג, זכאי העובד ל – 150% לפחות משכרו הרגיל, בעד שעות העבודה הרגילות.
לגבי גמול עבודה במהלך המנוחה השבועית וחופשת חג, קיימים הסדרים מיוחדים בהסכמים קיבוציים וצווי הרחבה ענפיים.

איסור שכר כולל (שכר גלובאלי)

המעסיק אינו רשאי לקבוע שכר רגיל הכולל גמול בעד שעות נוספות, גמול עבודה במהלך מנוחה שבועית, דמי חופשה, תמורת חופשה, או פדיון חופשה. שכר הכולל רכיבים כאמור, רואים אותו כשכר רגיל בלבד.
הכלל האמור לא חל בנסיבות בהן נקבע אחרת בהסכם קיבוצי שאישר שר הכלכלה והתעשייה וכן במקרים מיוחדים.

אכיפת ההוראות שבחוקי העבודה

למשרד הכלכלה והתעשייה סמכויות לאכיפה מינהלית ופלילית של הוראות שונות שבחוקי העבודה. בתחום שוויון ההזדמנויות בעבודה ועובדים זרים קיימות גם סמכויות אכיפה אזרחיות.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה